Het Laatste Continent
Inhoud

 

Wetenschappen - Een Belg overwintert in Antarctica


Pagina 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Mijn beroep

Ik ben tewerkgesteld als expeditietechnicus, maar ik ben ook nog BA (ademhalingsapparatuur) in het brandweerteam, postmeester, eerste responder in het zoek- en reddingsteam, ik sta in voor de webpagina van Casey, ik ben ook verantwoordelijk voor de elektriteitsvoorziening. Ook ben ik machinebestuurder, tripleider en natuurlijk dien ik ook mee te helpen in de keuken en op zaterdag doen we alle soorten taken om Casey proper te houden. Dus een job op een Antarctische basis houdt heel wat in. Laat mij het een en het ander verduidelijken.

In mijn normale job sta ik in voor het onderhoud en herstellen van alle rollend materieel, maar ook voor de boten, de steengroeve en alle apparatuur voor de elektriteitsvoorziening, brandstofbevoorrading, brandstofpompen voor de vliegtuigen, logistieke ondersteuning voor alle soorten projecten en het organiseren van uitstappen. Er is altijd wel wat te doen. Waar ik vooral van hou, is de afwisseling. De ene dag kan ik bijvoorbeeld een versnellingsbak herstellen en de volgende dag ben ik chauffeur van een Hagglunds om de communicatiespecialisten naar een afgelegen locatie te brengen. Soms rij ik dag en nacht om wetenschappers te gaan oppikken of om vastgeraakte voertuigen te gaan bevrijden. Ik werk in een mechanische afdeling, maar ben vooral aangesteld om elektronische fouten op te lossen, diagnoses te maken en dingen echt te herstellen. Zo heb ik onlangs een schakelwals gemaakt voor een Honda-quad omdat we het onderdeel niet in stock hadden.

In het brandweerteam ben ik BA. Dit betekent dat ik getraind ben om als eerste een brandend gebouw binnen te gaan en op zoek te gaan naar slachtoffers en tegelijk proberen de brand te bestrijden. Ik dien een masker te dragen en krijg lucht toegediend vanuit een persluchttank die ik op mijn rug heb. De job houdt heel wat in en regelmatig houden we trainingen. Ook ben ik getraind in chemische verontreiniging en dien een gaspak te dragen wanneer er een ongeval gebeurd is met gevaarlijke producten.

In het SAR-team (Search and rescue, opzoeken en redding) ben ik de First Responder. Dit betekent dat ik er als eerste op uit gestuurd wordt om de slachtoffers te gaan opzoeken. Natuurlijk zijn we altijd met twee en meestal trekken we erop uit met een Hagglunds, maar ook wel met quads. We nemen altijd een medische kit mee dat van alles bevat, ook morfinespuiten. Ook hebben we reservekleren, dekens, warme drank en voedsel bij ons om de slachtoffers warm te houden. Dit houdt ook in dat we soms langs touwen moeten afdalen in gletsjerspleten. Wanneer het slachtoffer gevonden is, stellen we ons met behulp van de radio in verbinding met de rest van het SAR-team dat ons dan komen helpen en ons eventueel aflost. Hierop worden we ook constant getraind. De training bestaat uit medische training, touwklimmen, reddingstechnieken, radiocommunicatie, enz.

 

IJsberg

IJsberg (© foto: Luc De Pauw)

 

Ik ben een beëdigd postmeester en sta in voor het verhandelen van de post voor Casey. Ik heb de officiële Casey-stempels in mijn bezit en verkoop ook postzegels, kaarten, omslagen aan de andere expeditieleden. Ik krijg vele filatelieverzoeken van over gans de wereld en dien heel wat af te stempelen. In het begin toen ik op Casey was kreeg ik een enveloppe van Gent toegestuurd! De bestemmeling zal wel verschoten hebben toen hij zijn brief beantwoord kreeg in het Vlaams. Natuurlijk heb ik het enkel maar druk wanneer het schip of de vliegtuigen langs komen. Dus in de winter is mijn postkantoor voor acht maanden gesloten. Dus als jullie filatelieverzoeken hebben of jullie willen een echte stempel van Casey thuiskrijgen, stuur het dan maar op (Maar wel genoeg frankeren he).

Ik ben ook verantwoordelijk voor het onderhoud van onze interne websites en het netwerk in Casey. We hebben een plaats op onze server waar alle expeditieleden hun foto's opzetten om ze onderling te kunnen uitwissen. Na al die tijd zijn het er verschillende duizenden foto's en het loopt soms wel eens uit de hand.

We hebben een beurtrol in onze elektriciteitscentrale en om de drie weken ben ik een week van dienst. Ik dien dan minstens drie keer per dag naar de centrale te gaan voor observaties en er zeker van te zijn dat alles goed draait. Een belangrijke job met heel wat verantwoordelijkheid. Om de 250 uren dienen we de diesels te onderhouden en dat betekent dat we ten minste twee onderhoudsbeurten hebben gedurende een week. Het voordeel van de elektriciteitscentrale is dat het er warm is, maar er is ook heel veel lawaai. Gehoorbescherming is een must! Ook vraagt het heel wat training en concentratie om van de ene generator op de andere over te schakelen zonder een elektriciteitspanne te veroorzaken.

Om de zoveel weken moeten we ook drie dagen in de keuken werken. We noemen dat slushie. De slushie helpt de chef in de bereiding van de maaltijden. Dat houdt in: afwassen! Kuisen en nog meer afwassen. Het enige voordeel is dat men als slushie de muziek kan kiezen die tijdens deze dagen gedraaid wordt. Sommigen verkiezen drie dagen klassieke muziek, anderen echter gaan voor drie dagen deathmetal en hard rock. Dus variëteit genoeg. Aan onze muziekinstallatie is een FM-radiozender gekoppeld. Op 88.8 MHz kan men dan luisteren naar Radio Kold.

 

Slushie

Slushie (© foto: Luc De Pauw)

 

Op zaterdag hebben we de stationstaken te doen. Soms houdt dit in om aardappelen, wortels en uien te schillen. Andere keren moeten we de trappen kuisen, of afval verzamelen rond de basis. Maar als deze taken gedaan zijn, hebben we de middag vrij en kunnen we ons voorbereiden op het diner van zaterdagavond. Dit is altijd eten bij kaarslicht en soms worden er thema-avonden ingericht.

Volgende pagina >>

 

Naar boven